Je mag mij wakker maken voor een heerlijke smoothie bowl! Ken jij ze ook? Hier in Nederland worden ze steeds populairder. Tegenwoordig kan je met ‘gemak’ een smoothie bowl bestellen in een restaurant. Thuis aan de slag gaan is (naar mijn mening) nog leuker. Voor ik jou de keuken in ga sturen, laat ik je nog e.e.a. lezen over smoothies / smoothie bowls. Lees je mee?

HET VERSCHIL

Ja, wat is nu het verschil tussen een smoothie en een smoothie bowl. Een smoothie wordt geserveerd in een glas en is vloeibaarder. Ik zie het ook meer als een tussendoortje. De smoothie bowl is in vergelijking met NICECREAM vloeibaarder, maar niet zo vloeibaar als een smoothie. De smoothie bowl zie ik ook meer als een maaltijd. Het is wat dikker, waardoor je de smoothie bowl met een lepel oplepelt. Daarnaast worden smoothie bowls versierd met vers fruit, zaden, pitten, granola en gedroogde vruchten.

DE VOORDELEN

Welke voordelen heeft een smoothie bowl? Doordat je aan de slag gaat met vers fruit en groentes krijg je al een flinke stoot vitamines en mineralen binnen. Daarnaast werk ik nog altijd met vers fruit of gedroogde vruchten, zodat ik nog wel kauw op mijn eten. De structuur is dikker en vult meer. Hoewel je bij een smoothie ook vitamines en mineralen binnenkrijgt, gebruik ik hier geen los fruit meer bij. Bij een smoothie bowl kan ik meer mijn creativiteit kwijt en is een smoothie voor mij lekker voor ‘snel’, ‘makkelijk’ en echt als tussendoortje.

HOE MAAK IK HET?

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar iedereen kan het maken. Mijn kinderen staan ook geregeld achter de blender. Houd je van een koude smoothie bowl? Dan kan je gebruik maken van bevroren fruit, maar je kan ook aan de slag gaan met het fruit van de fruitschaal. Het fruit doe je in de blender samen met wat vloeistof. In mijn recepten kom je o.a. het volgende tegen: Flevo appelsap (perensap is ook lekker), verse sinaasappelsap, kokoswater, water of plantaardige melk. Jij bepaalt wat er in jouw smoothie bowl komt. Je zet de blender aan en als je een egale massa hebt (niet te dun, anders wordt het dus sap / smoothie), dan kan je het overgieten in een schaaltje/kommetje. Je kan dus beter de vloeistof beetje bij beetje toevoegen. Zit jouw smoothie in een schaaltje/kommetje? Nu komt het leukste! Je gaat aan de slag met de topping. Hiervoor gebruik ik veelal vers fruit, bevroren fruit, gedroogd fruit, homemade granola, bloemblaadjes en eventueel nog wat zaden en/of pitten.